Diferentialul pentru utilajele de constructii: principii de baza

pe
Categorii: Industria utilajelor de constructii

Diferentialul este o componenta cruciala a sistemului de transmisie al unui utilaj sau vehicul, in general

Diferentialul unui utilaj are rolul de a mentine o functionare armonioasa a rotilor sau senilelor. Principala sa actiune este de a distribui puterea corespunzatoare fiecarei roti/senile de pe ax, permitand miscarea lina si controlata. Astfel, utilajul poate vira eficient mentinand o distributie egala a puterii catre fiecare roata/senila, indiferent de viteza sau directie. La fel ca oricare alte componente si piese pentru utilaje de constructii, diferentialul este supus uzurii si defectarii.

Diferentialul pentru utilajele de constructii

Cum functioneaza diferentialul?

Diferentialul se conecteaza la arborele de transmisie , fiind legatura mecanica intre puterea motorului si roti sau senile. El actioneaza ca o cutie de viteze cu trei elemente de baza: roata dintata, roata laterala si pinionul. In cazul virajelor, rotile sau senilele de pe partea exterioara parcurg o distanta mai mare decat cele de pe partea interioara. Aici intervine rolul diferentialului de a permite viteze variabile intre roti/senile pentru viraje usoare, fara efort si mentinerea stabilitatii.

Tipuri de diferentiale

Diferential deschis

  • Este mai intalnit in vehiculele si utilajele standard
  • Divizeaza cuplul motorului in doua directii
  • Permite fiecarei roti sau senile sa se deplaseze la viteze diferite in timpul virajului

Diferential blocabil

  • Mai este cunoscut si ca diferential sudat
  • Contecteaza rotile/senilele, facandu-le sa se deplaseze la aceeasi viteza
  • Tractiunea este imbunatatita, dar cauzeaza uzura pneurilor in timpul virajelor

Diferential cu alunecare limitata

  • Functioneaza similar cu un diferential deschis in conditii normale
  • Daca o roata pierde aderenta, atunci actioneaza ca un diferential blocabil pentru a asigura mai multa tractiune in timpul functionarii

Diferential de vectorizare a cuplului

  • Este proiectat cu mai multe trenuri de angrenaje
  • Regleaza cantitatea de cuplu pe care o primeste fiecare roata sau senila pentru o manevrabilitate si stabilitate imbunatatita.

Semne de defectare

Daca recunoastem semnele unui diferential defectuos, putem preveni costuri suplimentare si probleme mai grave ale utilajului:

  • Uleiul se consuma mai repede decat de obicei
  • Directionarea utilajului stanga/dreapta se face mai greu
  • Zgomote de frecare sau clantanit in timpul miscarii
  • Uzura extensiva a pneurilor sau senilelor
  • Vibratii in timpul accelerarii
  • Dezechilibrarea arborelui de transmisie